Sector
Media
Media puzzelen vaak nog hoe ze de digitale kanalen op een goede manier voor zich kunnen laten werken. Is video het antwoord? De betaalmuur? Webinars blijken een hele waardevolle aanvulling: ze leveren niet alleen directe interactie met de doelgroep op, maar ook rijke data.
Herken je dit: offline loopt het. De oplage van het tijdschrift, de kijkcijfers: het is stabiel, of wordt elk kwartaal net iets minder. Of je groeit en je weet dat het mogelijk moet zijn om die groei verder te boosten. Die groei moet vooral van online komen. Je ziet daarom steeds meer mediabedrijven een betaalmuur opwerpen, zodat klanten toch gaan betalen voor (een deel van) de content.
Het nadeel van video
We zien bij onze klanten ook dat ze steeds vaker voor video kiezen, die ze ook op externe platforms plaatsen als YouTube en Vimeo. Als nadeel van video ervaren ze vervolgens dat het vooral zenden is: de consument kijkt wanneer het hem of haar uitkomt, maar er is geen interactie en beperkte verrijkte data. Er ontstaat weinig inzicht wie er precies kijkt en wat hun interesses en drijfveren zijn.
De mogelijkheden van webinars
Waardevolle data
Webinars zijn dan een hele interessante optie. Kijk bijvoorbeeld naar RTLZ, TMG, Sanoma en De Persgroep. Zij organiseren op regelmatige basis webinars. 26% van de deelnemers stelt vragen, beantwoordt polls en klikt op een call-to-action. Het bereik van de RTL Z webinars is daarmee voor adverteerders binnen Business, Beurs, Finance en Tech zeer waardevol. RTL Z weet hiermee op een succesvolle manier klanten, adverteerders en leads aan zich te binden.